Friday, October 12, 2012

Cendol Bakar !


Assalamualaikum.... masih lagik hari pertama... tgh ade mood baik belasah jer kan..? So gua tengok kat Malaysia bukan muzik or fashion jer bermusim.. makanan pon bermusim jugak... Sekarang ni tengah musim or trend "BAKAR" bege bakar la.. roti bakar la... tapi wa nak cerite pasal "CENDOL BAKAR".

Exactly bender ni jadik mase cousin gua kawin pada 15 September 2012 (thanx a lot FB sebab attach dgn BBM so bile gua upload gamba still ade date hehehehe) kat Tanjong Karang. So, gua ngan parents gua jer la dari family gua.. adik gua kate malas nak ikot ngantok katernyer (walhal nak layan tenet). So, kami pon 3 beranak pegi la.. So lepas settle makan kenduri bagai... kami pon balik la... OTW balik Abah gua ajak pegi minum.. gua cakap kat depan skiet dari Pekan Kuala Selangor ada kedai cendol bleh refill..! So, abah gua kate ok jer... sebab mmg laluan nak balik pon.

Gua pon xberape nak cam sebab pegi kedai tu last year or last 2 year macam tu la ngan mem gua mase nak balik Teluk Intan (kampung mem). Sebelum tu ade lepak ngan opis mate gua burak2 la pasal Cendol Bakar ni.. masing2 macam interested gile bercerite maklum la masing2 chef. Gua pon dengan konfiden kasik statement.. xkan la cendol tu kena bakar kot .. mesti la cendol tu cair... ni mesti nama owner tu "BAKAR". So, berbalik kisah kedai cendol bakar tadik... mase gua ngan mem pegi.. kedai tu kecik jer... xramai orang pon..  selain cendol... ade roti bakar jer.. tp yang masak roti bakar tu siap pakai "Chef Jacket" (Baju Chef macam baju besi tu). Gua ngan mem gua gelak jer sebab dah la kedai tu biase jer macam warung tepi jalan.. mane ade "Air Cond..!" leh plak budak tu pakai baju besi tu. Tapi paling best sebab boleh refill.. cume xde air yang dikisar la.. Pada gua padehal.. janji leh minum sampai lebam heheheheheeh... The best thing is... air gula tu die boh depan macam kicap.. so kita leh bubuh ikut citarasa yang kita kehendaki... (Jangan minum manis2 sangat nanti kena potong kaki .. hehehehehe)

Berbalik kepada kisah gua ngan parents gua..  gua cume ingat ade landmark stesen minyak sebelum tempat tu.. nampak stesen minyak wa suruh abah gua slow2 .. then gua nampak alamak sudah besar ka ini tempat..? Siap ade drive trough bagai. Memang dah smart dah tempat tu. Nak tgk gambar & kisah tambahan leh lihat kat blog bro ni. Abah gua pon carik parking... dapat... Jadik kami pon masuk la ker gerai tu pergh ramai gile orang.. dahsyat kata gua dalam hati. Mase nak usha2 cari tempat ade plak orang usha gua plak.. alamak terasa macam glamour la plak gua.. gua raba2 (sambil cover line ) zip seluar gua mane la tau macam2 yang pernah diceritakan oleh orang lain... alhamdullillah ok zip seluar ok.. Gua nampak 1 port baik punya.. gua duduk sambil tunggu Abah ngan mak gua datang... baik punyer duduk rupernyer orang yang usha gua tu rupernyer mem ngan anak member abah gua.. (malunya di dalam hati ini sambil blushing ). Mane gua nak cam makcik ngan adik tu.. wa jarang jumpe dier orang .. pakcik tu wa kenal sgt la... kalau jumpe x tegur mmg patut makan kasut hehehehe...

Mase tu wa sebenarnya dah beratur.. pergh Q yang panjang... tp mengenang maka ngan bapak gua... gua Q... pakcik tu punyer family blom Q.. so gua pon offer la ape die orang nak makan..  pastu gua ngan anak die berebut lak nak bayar... last2 gua pujuk adik tu cakap gua bayar... malu la gua kalau die bayar... ala lagipon berape la sangat hehehehe... Pakcik tu ngan anak die yang kecik minum air gule jer without santan & cendol.. pergh gua tane kenape..? rupenyer Pakcik tu spesis Abah gua jugak... pengidap GOUT yang tegar..! Abah gua..? Harem.. katenyer "Biar sakit di kaki jgn sakit di mulut!" hahahahahahahaha pastu sakit carik gua juga...

So lepas minum2 makan2 .. kami pon balik la ke rumah.. So sempat jugak la wa amik gambar pelan2 pakai BBM gua pastu upload ke FB.. Xsangka jugak ramai yang interest pasal tempat ni... So korang nak pegi tempat ni leh tgk kat sini. Sampai jumpa lagik insyallah... Adios...

p/s : Nama owner die En. Arif bukan En. Bakar heheheheheh

No comments:

Post a Comment